Цим матеріалом ми пропонуємо вам зануритися у світ музики та дізнатися більше про 622 українських релізи, що були створені нашими музикантами у 2019 році.
Для того, щоб обрати кращий альбом, редакція Радіо Аристократи відшукує та прослуховує всі альбоми, видані українцями в межах країни чи за її кордонами. Для нас принципово зібрати всі релізи (так у музичній індустрії називають альбоми, кліпи чи пісні, випущені публічно) на сайті aprize.com.ua. Таким чином ми створюємо своєрідний музичний архів, відкритий для всіх. Знайти всі альбоми важко, ця робота триває цілий рік. Ми стежимо за музичними майданчиками, спілкуємося з лейблами (компаніями звукозапису), переглядаємо сторінки в соціальних мережах, контактуємо з музикантами і т. д. Але саме завдяки цьому відкриваються нові пласти цікавої інформації, і ми можемо показати їх вам.
Розпочнемо з головного. У 2019-му році організатори премії Aprize зафіксували 622* українських релізи, що на дві сотні більше, ніж у 2018-му. До речі, статистику по обох цих роках ви можете порівняти, бо цей проект ми робимо разом вдруге.
Якщо ви стежили за перебігом премії, то могли помітити, що офіційна цифра по кількості усіх альбомів відрізнялася. Організатори повідомляли про 606 альбомів, тож звідки з’явилося ще 16? Дійсно, віднайти точну кількість наразі майже неможливо, бо не існує офіційного реєстру. Тому завжди існує ризик похибки, яка цього разу, на жаль, сталася – і про деякі релізи стало відомо пізніше.
Нас цікавлять різні критерії. Жанри, міста, альбоми-дебютанти, мова, дата виходу, інші раптові та неочікувані дані.
Перемикаючись між вкладками, можна побачити розподіл альбомів за стилем, статтю, мовою, регіоном, а також подивитись, які виконавці потрапили в довгий і короткий листи премії. Кожен маркер — один альбом. Наведіть на нього мишею, аби подивитись детальну інформацію. Візуалізація містить повноформатні альбоми (LP) за 2018 та 2019 рр.
Прослухати всі альбоми - це витратити 18318 хвилин, або 305 годин, або 13 днів.
Теми композицій досить різноманітні, проте аристократам все ж вдалося згрупувати певну кількість треків 2019 року в плейлисти, які також можна знайти на сайті премії, або перейшовши напряму за посиланням:
Команда зізнається, що часто чує питання: «Навіщо стільки роботи для того, аби відзначити нагородою лише один альбом?». Насправді, відповідь очевидна: «Ми дуже цінуємо наших виконавців та пишаємося ними. Любимо українську музику і ставимо її в ефір не через квоти. Хочемо, щоб наші співгромадяни приділяли їй більше уваги, розширювали кордони своїх знань про неї, робили для себе відкриття та додавали їх у свої плейлисти. І якщо ми можемо щось для цього зробити – ми робимо».
Нагадаємо, що Aprize — це незалежна музична премія за найкращий альбом року, започаткована в 2016 році командою Радіо Аристократи. Переможцями минулих років стали гурт DakhaBrakha з альбомом «Шлях» (2016), MARU з альбомом «1» (2017) та «Моzаїка» від Onuka (2018).
Найкращим альбомом 2019 року визнано роботу «Пушка» реп-виконавиці alyona alyona.
Якби кожен нардеп вирішив упродовж року побути музикантом та записати власний альбом (звісно, репчик, звісно, про соціалочку), то кількість їхніх творінь не набагато перевищувала б загальну кількість релізів українських музикантів за 2018-й: 416 альбомів. Це вагоме досягнення для сучасної української музичної індустрії, за трансформаціями якої так цікаво спостерігати в останні роки.
(А) PRIZE — музична премія радіоподкастингової компанії «Радіо Аристократи», започаткована у 2016-му групою авторитетних експертів у галузі сучасної української музики з метою щорічного моніторингу та визначення найкращих альбомів, які створюються та ідентифікуються авторами як українські.
Щоб обрати найкращих, «Радіо Аристократи» сформувало базу з понад 900 виконавців або гуртів — це в середньому два представники на кожне українське місто. Щоби познайомитися з усіма релізами, знадобиться майже тиждень беззупиного прослуховування — обережно! Можуть виникнути побічні ефекти та звикання.
Із 63-ма авторами можна було познайомитися в прямих ефірах та на спеціальних подіях від «Радіо Аристократи» (livestage Ранкового Шоу, Музика Даші Коломієць, btw Ніла Тарасова, Джаз з Олексієм Коганом, Bedstocklive). Ці відеоматеріали завжди можна знайти за посиланням.
У 2018-му більшість артистів співала українською (ура!). Таких альбомів є 74, ще в 52-х можна почути гарну (щоправда, часом і жахливу) англійську. У 46-х альбомах виконавці передавали свої послання світу суто музикою, без слів, а в 39 — є поєднання англійської, російської, французької та української. Найменше альбомів — 31 — російськомовних.
Для Сергія Бабкіна та гуртів KID — S і Fontaliza минулорічні альбоми стали першими україномовними за всю кар’єру артистів.
Ми знайомилися із новачками музичної індустрії. Для 94-х артистів повноформатні альбоми стали дебютним релізом або ж першою роботою із форматом long play (майже 40 % від усього матеріалу 2018 року).
Найбільше повноформатних релізів маємо зі столиці (118), Львова (26), Харкова (12), Дніпра (9) та Одеси (9). Ситуація в цілому по регіонах така: північ (без Києва) – 9, захід – 41, схід – 21, центр – 18, південь – 17.
Ще 18 українських альбомів потрапили до нас з-поза меж України. Із них 7 альбомів від груп, що оселилися або тимчасово працюють за кордоном: з Мінська, Лос-Анджелеса, Нью-Йорка, Кінгстона, Відня, Торонто, Цюріха та Кракова.
73% зібраних альбомів створили чоловіки, 18% альбомів маємо від змішаних гуртів і 9% — від суто жіночих. Ми знаємо, що насправді багато жінок працюють у музичній індустрії, але залишаються в тіні публічної діяльності. Так, наприклад, Ірина Горбань є арт-менеджеркою гуртів DakhDaughters та DakhaBrakha (останній колектив є володарем першої статуетки (А) PRIZE у 2017 році).
Артисти придумували цікаві словосполучення, називаючи жанри, в яких працюють: meditation electro-folk, somewhatMusic, синтетичні інсинуації, RAVE DOOOM, cossaksthrash, крипто-поп, cabaret, ContemporaryUkrainianPop. Це й не дивно з огляду на доступність вже недорогих технічних ресурсів, можливість співпрацювати з колегами дистанційно, тренду до міждисциплінарності (коли музика абсорбує у себе різноманітні жанри).
«Радіо Аристократи» не любить задавати рамки, але все-таки обрало 12 жанрів, щоб створити загальний портрет усіх повноформатників, яких нам вдалося знайти і яких можна послухати за посиланням. Отож:
40% торішніх релізів створювалися восени. Є кілька пояснень: для учасників «важкої» сцени – це привід релізнутися до наближення фестивалю thebestukrainianmetalact; також після великих літніх фестивалів концертні майданчики охочіше відчиняють двері для авторів, ті ж, своєю чергою, намагаються з’явитися на сцені з новим матеріалом. Звісно, можна пояснити й по-романтичному: особливостями української сентиментальності або ж нюансами психології творчих людей.
Деякі відомі українські гурти не ввійшли до нашого довгого списку премії:
Drezden, Evgeny Khmara, I N G R E T, KAZKA, KozakSystem, MARU, MARUV (хоча в них найбільше переглядів на українському youtube), NK, SINOPTIK, TARABAROVA , The Hardkiss, The Nietzsche, Vivienne Mort, Курган&Agregat, Сергій Бабкін, СКАЙ, Тартак, Хамерман Знищує Віруси, Христина Соловій.
До проекту включаються альбоми, які виходять протягом року та ідентифікуються авторами як українські.
Онлайн-голосування тривало до 20 лютого, і за його результатами до шорт-листа премії увійшли 10 альбомів, які набрали найбільше число голосів. На цей раз кількість людей, яка взяла участь у голосуванні (в порівнянні з минулим роком) виросла в чотири рази, і це вже є показником того, що з року в рік премія все більше підігріває інтерес публіки до українських виконавців. Звісно, одним із найпотужніших інструментів, який привів музикантів до фіналу, був особистий заклик кожного з них підтримати саме його (її) альбом.
Результати виявилися досить цікавими, таким чином, до шорт-листа потрапили альбоми різних жанрів: від джазу до хіп-хопу. Серед них є релізи як зовсім нових виконавців, так і всесвітньо відомих. Основні теми композицій теж різняться: деякі з них – про любов та стосунки загалом, деякі торкаються суспільно-політичних аспектів, деякі насичені особистісною філософською рефлексією та переосмисленням буття.
З відривом у 320 голосів перше місце посів гурт Latexfauna з альбомом Ajahuaska, другим у списку став джазовий альбом Smoothabilitly музиканта Andrey Chmut, трійку лідерів закриває Jamala з альбомом Крила.
Різниця за кількістю голосів між першим та останнім місцем досить суттєва – 978.
Повний перелік альбомів, які потрапили до шорт-листа, упорядкованих за кількістю голосів:
Слід зазначити, що рейтинг за результатами онлайн-голосування жодним чином не впливає на фінальне рішення, яке ухвалює експертне та неупереджене журі. Цього року в його складі: Graham Jackson, Валерія Чачибая, Влад Фісун, Євген Ступка, Анна Ставиченко. Голова журі – Мирослав Скорик. Гарант об’єктивності – Олексій Коган. Докладніше про кожного з них можна прочитати на сайті премії.
Переможця було оголошено на гала-вечорі премії 28 лютого 2019 року.